Geometria i zbieżność kół
Jest to wciąż bagatelizowana usługa serwisowa ponieważ często kierowcy nie są świadomi usterki w swoim pojeździe i dopiero po ustawieniu geometrii kół na profesjonalnym urządzeniu zauważają różnicę. Auto po dokonaniu profesjonalnej geometrii kół prowadzi się o wiele bardziej pewnie i stabilnie. Jeśli masz problem z utrzymaniem odpowiedniego toru podczas jazdy na wprost i/lub gdy podczas jazdy po łuku odczuwasz bezwład prowadzenia samochodu to najprawdopodobniej masz źle ustawioną geometrię i opony w Twoim pojeździe nie mają pełnego styku z nawierzchnią drogi. Dodatkowym elementem podcas ustawiania geometrii kół jest odpowiednie ciśnienie w oponach.
Jeśli w Twoim pojeździe doszło do uszkodzenia układu zawieszenia lub układu kierowniczego, powstały luzy na maglownicy, drążku czy jego końcówkach, pękły tuleje wahaczy, zużyły się sprężyny to najprawdopodobniej nastąpiła zmiana geometrii kół.
Żeby łatwiej było pojąć wagę tematu postanowiliśmy rozwinąć kilka pojęć związanych z geometrią kół.
Zbieżność kół
Jest to określenie na wartość położenia kół na jednej osi względem siebie. Jest to odległość między kołami mierzona w osi między tyłem, a przodem obręczy odejmując od tylnej przednią wartość. Jeśli wartość jest dodatnia to znaczy, że nasze koła są zbieżne, a jeśli ujemna to są rozbieżne. Za duża zbieżność powoduje zużycie zewnętrznych krawędzi ogumienia i wyjeżdżanie samochodu na zakrętach, a za duża rozbieżność powoduje zużycie wewnętrznych krawędzi opon i tzw. wędrowanie pojazdu na drodze. Nie można zapomnieć o tym, że tylna zbieżność wyznacza prawidłowy tor jazdy, a tylna oś jest odnośnikiem do prawidłowego ustawienia kół przednich. Trzeba więc uważać na oferty ustawiania geometrii kół za podejrzanie małe pieniądze ponieważ zwykle oznacza to, że cena obejmie jedynie ustawienie przedniej osi, a jak już wspomnieliśmy do prawidłowej geometrii kół potrzebne jest ustawienie również osi tylnej. W naszym serwisie samochodów osobowych i ciężarowych Dalcar w Szczecinku wykonujemy geometrię 3D na profesjonalnych urządzeniach.
Pochylenie koła
Jest to odchylenie górnej krawędzi koła do wnętrza nadkola i wtedy mamy kąt ujemny lub na zewnątrz daje nam to kąt dodatni. Jeśli mamy źle ustawione to efektem może być nadmierne zużycie wewnętrznej lub zewnętrznej krawędzi opony, zużycie podzespołów takich jak: tuleja wahacza, łożyska kół oraz negatywny wpływ na prowadzenie pojazdu.
Wyprzedzenie osi zwrotnicy
Jest to najprościej mówiąc wysunięcie koła do przodu lub do tyłu pojazdu patrząc z boku, a bardziej fachowo: prosta przechodząca przez oba punkty zwrotnicy w stosunku do prostej pionowej przechodzącej przez oś koła. Jakie mogą być skutki złych ustawień? Nadmierne zużycie poprzeczne opony, ściąganie pojazdu podczas jazdy prosto oraz niewracanie kierownicy do punktu zero i trzeba robić to ręcznie.
Geometrie powinno się sprawdzać raz w roku lub co 15, 20 tys. kilometrów. Praktycznym podejściem jest zlecanie geometrii kół każdorazowo przy zamianie opon z zimowych na letnie.
Podsumowując poprawnie ustawiona geometria kół w Twoim pojeździe to komfort jazdy, oszczędność, a przede wszystkim bezpieczeństwo.